Deze huisartsen in Twello en Luttenberg hebben meer tijd voor hun patiënt, maar kan dat zo blijven?

28 april 2022

Meer tijd voor de patiënt. Dat wil iedere huisarts wel. En het kán ook. Dat bewijst een proef waar huisartsen uit Deventer en omgeving sinds 2019 aan meedoen. Deze huisartsen willen de werkwijze voortzetten. ,,Een consult van
tien minuten is echt te kort.’’

Toen Pim Doppen van Huisartsenpraktijk Ankone en Doppen in Twello 7 jaar geleden als huisarts begon, had hij op een drukke dag dertig patiëntcontacten. Zijn baan werd de afgelopen jaren niet alleen drukker, maar ook ingewikkelder. “De mensen die toen in een verpleeghuis zaten, wonen nu nog thuis. Dankzij het project Meer tijd voor de patiënt hebben we een extra waarnemer in de praktijk, waardoor ik zelf nog twintig, misschien vijfentwintig, patiënten voorbij zie komen op een dag. Dat maakt dat ik per patiënt meer tijd heb,’’ vertelt hij.

Doppen pleit dan ook, net als Ingrid en Lucas Kapsenberg van Huisartsenpraktijk Kapsenberg in Luttenberg, voor het vervolg van de pilot. Dat kan, als ook Eno Zorgverzekeraar hiermee instemt. Praktijken die aan de pilot meededen, kregen van de Sallandse zorgverzekeraar een vergoeding om een extra waarnemer in te zetten. Vervolgens konden de praktijken zelf kiezen hoe ze de tijd die ze daarmee zelf kregen invulden.

Van 10 naar 15 minuten per patiënt

Alle praktijken kozen voor langere afspraken in combinatie met oplossingsgericht werken. Dat laatste is een methode waarbij de huisarts samen met de patiënt vooruit kijkt. De patiënt geeft aan wat hij wil bereiken en komt zelf in beweging. “Om erachter te komen wat een patiënt zelf graag wil, heb je meer tijd nodig. Je moet stiltes laten vallen, ruimte geven om na te denken’’, legt Ingrid Kapsenberg uit. “Een consult van 10 minuten is echt te kort.’’ Dankzij de extra waarnemer hebben ze in Huisartsenpraktijk Kapsenberg en ook bij Doppen nu 15 minuten per patiënt. Dat betekent niet direct dat een consult een kwartier duurt, maar het geeft de huisartsen de ruimte iets na te zoeken, een specialist te contacten of te overleggen met een collega.

Onderzoek bij 22 praktijken


“Als een patiënt komt met knieklachten en je hebt maar 10 minuten, verwijs je sneller door naar de orthopeed. Uitleggen dat dit niet altijd de beste oplossing is en andere opties bespreken, kost tijd’’, zegt Ingrid Kapsenberg.
Die extra tijd voor de patiënt verhoogt niet alleen het werkplezier van de huisartsen, het zorgt ook voor betere zorg op maat en minder doorverwijzingen. Dat blijkt uit een onderzoek dat gedurende het pilotproject is uitgevoerd bij 22 huisartsenpraktijken in de regio. Doel van het onderzoek was om in beeld te krijgen wat het met de huisarts en de patiënt doet als het consult verruimd wordt. Met andere woorden: als er meer tijd is voor de patiënt. “Tijdens het traject werden enquêtes verzonden naar al het personeel. Medewerkers van de deelnemende praktijken vonden allemaal hun werk een stuk leuker geworden en ervaren meer rust. Wij zijn hierin echt een voorbeeldregio’’, stelt Doppen.

Ten einde?


“Het project zorgt voor een aantrekkelijk werkklimaat en dit willen we graag
zo houden, zodat huisartsen graag in onze regio willen werken’’, vult Kapsenberg aan.
De pilot duurde oorspronkelijk 3 jaar, maar is met 1 jaar verlengd. Dat betekent dat het pilotproject eind dit jaar stopt. Teruggaan naar het oude is volgens deze huisartsen echter geen optie. Daarom pleiten ze voor de
voortzetting van de werkwijze: meer tijd voor de patiënt, meer werkplezier en betere zorg.


Deel dit bericht